آزمایش پراکندگی Dispersancy Test

آزمایش قطره روغن Blotter Spot Test

 

اگر یک یا دو قطره از روغن گرم را روی کاغذ (مقوا- کاغذ خشک کن- کاغذ معمولی- کاغذ فیلتر) بریزیم، رسوب و ته نشینی ذرات و موادی که در روغن شناور یا محلول هستند همزمان با حرکت روغن بین الیاف کاغذ، بعد از چند ساعت، الگو و شکل و رنگ های گوناگونی پیدا می‌کند. چند نمونه اینجا آورده می شوند:

 

 

 

 

چون مواد افزودنی پراکنده کننده در روغن نقش مهمی در این آزمایش دارند، به آن آزمایش پراکندگی (Dispersancy ) می‌گویند. از سوی دیگر چون قطره روغن روی کاغذ (یا خشک کن) ریخته می‌شود، به نام آزمایش قطره (Blotter Spot) یا آزمایش کاغذ خشک‌کن هم شناخته می‌شود. برای اندازه‌گیری مواد افزودنی روغن، پراکنده کننده‌ها، هیچ آزمایش دیگری در این سطح وجود ندارد.

چون این آزمایش بسیار ساده انجام می‌شود، از این رو به اندازه کافی برای آن روش و ابزار و استاندارد تهیه نشده است (تحلیل نتیجه کار به این آسانی نیست) . از سوی دیگر با روغنهای مختلف و کاغذهای مختلف و افزودنی ها و آلودگی های مختلف، نتایج چندگانه‌ای بدست می‌آیند. اگرچه بررسی همه دانستنی‌های بدست آمده از این آزمایش چندان آسان نیست، اما اطلاعات مفید بسیار زیادی سریعاً و به راحتی مخصوصاً در شرایط بحرانی قابل دسترس هستند.

در این نوشته ابتدا به منطق و کارکرد آزمایش خواهیم پرداخت سپس به برخی منابع خارجی مخصوصاً روش NORIA و آدرس و کلمات کلیدی جستجو اشاره خواهد شد. در پایان یک تجربه استفاده از این آزمایش که سوای کار فنی، محتوای روش و مدیریتی آن نیز بسیار آموزنده است و می تواند الگویی برای مدیران و مهندسین نت کشور باشد را می آوریم.

منطق آزمایش

روغن ها دارای مواد پاک کننده و افزودنی‌های پراکنده‌کننده‌ای هستند که می‌توانند آلودگیها را از روی قطعات و قسمتهای داخلی که به آنها چسبیده‌اند جدا کرده و همزمان اجازه ندهند این آلودگیها (رسوبات روغنی، لجن و دوده) ته نشین شوند. اگر چنین کارکردی درست به انجام نرسد، روند فیلتراسیون با مشکل روبرو خواهد شد. بدترین حالت، نفوذ ضد یخ همراه با آب خنک کاری (یا هر راه دیگری) بداخل روغن است. ضدیخ با تبدیل افزودنیهای روغن به رسوبات روغن، یک زیان چند برابری به سیستم وارد می‌کند. در این باره در نوشته دیگری از دکتر جیم فیتچ که در سایت ترجمه شده است مطالب زیادی نقل شده‌است.

وقتی یک قطره روغن روی یک برگ کاغذ ریخته می‌شود چنانکه در شکل زیر دیده می شود ابتدا روی سطح کاغذ حرکت و پخش میشود (مراحل I و II ) و در گام بعدی، بداخل کاغذ نفوذ می‌کند (مرحله III) .

در زمان نفوذ به داخل کاغذ، عواملی چون مقدار رسوبات داخل روغن، آلودگیها و درشتی ذرات آنها و همچنین مقدار مواد افزودنی پراکنده کننده در داخل روغن، ظاهر و قیافه لکه روغن را شکل می‌دهند.

بعضی چیزها بدیهی و روشن هستند:

1-روغن‌های کثیف لکه‌های پررنگ‌تر و سیاهتری دارند. روغن های تمیز لکه‌های کمرنگ‌تر و تمیزتری دارند.

2- روغن‌های با افزودنی‌های باقیمانده زیاد، از درشت شدن، بهم چسبیدگی و رسوب ذرات آلودگی جلوگیری می‌کنند. از این رو روغن می‌تواند آلودگی‌ها را تا فاصله بیشتری از مرکز ریخته شدن قطره با خود حمل کند.

3- روغن‌های فاقد افزودنی، که رسوب های کلوخ شده(آگلومره) درشت و زیادی دارند و پراکنده کننده ندارند، آلودگی‌ها را در همان جای ریخته شدن قطره رسوب می‌دهند و روغن تمیزتر در بین الیاف کاغذ پخش می‌شود. این روغن‌ها یا افزودنی ندارند (مثل روغن‌های تقلبی) و یا داشته‌اند و تمام شده (کارکرد بیش از حد یا گرمای بیش از اندازه ) و یا داشته‌اند و فاسد شده (مثل آلودگی ضد یخ)

4- اگر در داخل روغن سوخت یا ضدیخ باشد، با کمی وقت و کار و ابزار می‌توان اطلاعات بیشتری هم بدست می‌آید.

 

استفاده از وسایل و شرایط یکسان (کاغذ-زمان-روش) و مقایسه نمونه‌های خوب با نمونه‌های بد و بعضی وسایل و امکانات ساده (نور فرابنفش) می‌توانند در نتیجه گیری آزمایش بسیار موثر باشند.

همه کاغذهای آزمایش لکه روغن دارای یک لکه میانی، یک ناحیه حمل آلودگی و یک ناحیه روغن تمیز هستند. البته برای کامل شدن این شکل نیاز به حدود 6 الی 24 ساعت وقت می باشد.

1- اگر روی لکه رسوب و لجن وجود داشته باشد که قطر دایره آن مهم است، هر قدر لکه تیره‌ تر باشد دوده، لجن یا رسوب بیشتری داریم. هر قدر روی لکه رسوب و باقیمانده کمتری داشته باشیم بهتر است. اصولاً باید هیچ نداشته باشیم.

2- لبه های محیط لکه هر قدر نامشخص‌تر و محوتر باشند بهتر و هر قدر مرز مشخص‌تری داشته باشیم بدتر است. در روغن‌های با افزودنی‌های خوب و کافی، دوده و آلودگی کمتر است و اثری از لکه میانی یا محل ریخته شدن روغن باقی نمی‌ماند و این بخش از جاهای دیگر تمیزتر است. در روغن‌هایی که افزودنی‌های آنها تمام شده است و روغن‌های فاسد، لکه میانی کوچک، گاهی همراه با رسوب قابل لمس، تیره تر و سیاه تر است.

در ناحیۀ حمل آلودگی، یعنی بعد از محل ریخته شدن قطره روغن، انتظار می رود که:

1-آلودگی کمتر، رنگ روشن تر و خاکستری و زردتری داشته باشد و آلودگی بیشتر، رنگ‌ تیره‌ تر و سیاه‌ تر و قهوه‌ای‌ تر.

2- افزودنی‌های بیشتر، آلودگیها را بیشتر حمل کنند و رها کردن آلودگی‌ها ناگهانی و با مرز مشخص نباشد. پس دایره بزرگتر با مرز نامشخص‌تر بهتر است. هر قدر مرکز این دایره روشن‌ تر و پاک‌ تر باشد بهتر است. وقتی افزودنی‌ها در حال تمام شدن باشند، رنگ این دایره یکنواخت می‌شود.

3- در ناحیه روغن پاک که اثری از آلودگی‌ها نداریم و روغن خالص از لابلای الیاف کاغذ فیلتر عبور کرده و تصفیه شده است، یک حلقه شفاف دیده می‌شود. هر قدر این حلقه در فاصله نزدیک‌ تر و با مرز مشخص‌تری (مرز داخلی) درست شود و خالص‌تر باشد وضعیت بدتر است. برعکس هرقدر آلودگی‌ها بیشتر همراه روغن بمانند و مرز روغن پاک نامعلوم‌تر باشد، وضعیت روغن بهتر است یعنی افزودنی‌های بیشتری داریم.

از آنجا که گفته می شود یک عکس از هزاران صفحه بیشتر آموزنده است، مراجعه به اینترنت و دیدن عکسهای فراوان کاغذهای آزمایش با عنوان BLOTTER TEST OIL  در گوگل لازم و مفید خواهد بود. هر عکسی هم به یک سایت و مقاله با آموختنی های فراوان وابسته است.

نتایج آزمون قطره روغن روی کاغذ، همان گونه که ذکر شد، به رنگ اولیه روغن، به محل کار روغن (موتور دیزل با دوده زیاد موتور بنزینی با دوده کمتر و گیربکس‌های دستی بدون دوده و با رسوبات روغن قهوه‌ای) به نوع کاغذ مورد استفاده (کاغذ A4، کاغذ فیلتر، کاغذ خشک کن و مقوا..) و درجه حرارت روغن وابسته است. شرایط کار روغن و آلودگی‌ها هم کارکرد خودشان را دارند. برخی از محققان روشهای تازه‌ای را هم اضافه کرده‌اند مثلاً با پیش گرم کردن روغن تا حدود 250 درجه سانتی گراد به مدت 5 دقیقه کار آن بخش از روغن ضعیف و آماده خراب شدن را به کمک شوک حرارتی یکسره می‌کنند تا خودش را بهتر نشان بدهد. زمان آزمایش هم بسیار مهم است و شکل قطره در حال پخش شدن در طول ساعت‌های اولیه یکسان نیست.

یک شرکت برای تسهیل کار، کاغذ، روش و نمونه‌های مقایسه‌ای را در یک کیت کارگاهی فراهم کرده و به فروش می‌رساند. متخصصین دیگر نیز با اضافه کردن حلال‌های مختلف به کاغذ پس از مرحله اول آزمایش، نوع و ریشه رسوبات را شناسایی می‌کنند (Lantos METOD). شرکت و سازمان نوریا NORIA که در امر آنالیز روغن در جهان پیشگام و بزرگترین مرکز این کار به حساب می‌آید، برای این آزمایش یک روش را معرفی کرده است تا کمکی به مرتب شدن و نتایج یکسان و قابل تحلیل کرده باشد. چکیده روش نوریا در ادامه اشاره خواهد شد.

The Blotter Spot Method Sample Preparation and Test Procedure: A Quick Guide

Gerard Trujillo    Noria Latin America

آزمایش قطره روغن روی کاغذ خشک کن یک کار دو مرحله‌ای است. آماده کردن نمونه و تحلیل نمونه.

در هر دو بخش، همواره باید شرایط یکسانی رعایت شود تا از قابل مقایسه بودن نمونه‌ها مطمئن باشیم.

هر نمونه بر اساس آنچه ذکر می‌شود باید آماده و تحلیل شود:

1– بطری نمونه گیری را با دست به مدت یک دقیقه به شدت تکان دهید.

2- درب بطری را باز کنید.

3- با یک نمونه‌گیر (مثل قطره چکان) روغن را از بطری خارج کنید.

4- یک قطره روغن روی وسط کاغذ بریزید (روی نشانه).

5- بقیه روغن را از نمونه‌گیر بیرون بریزید.

6- نمونه گیر را تمیز کنید.

7- به کاغذ و قطره شش ساعت فرصت بدهید (برای دوده و ضدیخ).

8- کاغذ را برای ضدیخ و دوده بررسی کنید.

9- کاغذ را با نمونه های کاغذ استاندارد مقایسه کنید.

10- دانسته ها و نتایج را ثبت کنید.

11- اجازه دهید کاغذ و روغن 18 ساعت دیگر بمانند (جمعاً 24 ساعت) پیش از آنکه آلودگی سوخت را بررسی کنید.

12-کاغذ را با نور فرابنفش (UV) در پی آلودگی سوخت بررسی کنید.

13- کاغذ را با نمونه های استاندارد کاغذ مقایسه کنید.

14- نتایج را ثبت کنید.

15- نمونه‌های غیر عادی را گزارش کنید.

16- اگر لازم بود، نمونه را برای آزمایشات اضافی به آزمایشگاه روغن بفرستید.

تفسیر و بازدید کاغذ قطره

پس از شش ساعت، کاغذ را روی یک منبع روشنایی با نور یکنواخت قرار بدهید تا برای آلودگی دوده و ضدیخ بررسی شوند.

نور سفید و یکنواخت برای تفسیر اهمیت دارد. نور سفید تنوع رنگ و پخش لکه را هم کمتر می‌کند. کاربر لکه‌های کاغذ را با نمونه‌های استاندارد مقایسه کرده و روی برگه گزارش ثبت می‌کند.

آلودگی دوده

آلودگی دوده بیش از اندازه یا استفاده از روغن به مدت بیشتر از زمان متعارف و کارکرد لازم، افزودنی‌های روغن را مصرف کرده و ذرات دوده به یکدیگر چسبیده و بزرگ‌تر می‌شوند. به محض اینکه ذرات دوده جمع و بزرگتر شدند، ویسکوزیته روغن هم زیاد می‌شود. آنگاه که قطره روغن روی کاغذ می‌ریزد، ذرات بزرگ دوده  نمی‌توانند همراه روغن اصلی حرکت کنند و همانجا باقی مانده و یک لکه سیاه درست می‌کنند.

اگر افزودنی‌ها باقیمانده و در حال عمل باشند، ذرات دوده ریز و در روغن شناور هستند. وقتی قطره روغن روی کاغذ می‌ریزد، ذرات ریز و شناور دوده به آسانی همراه روغن حرکت می‌کنند و روی کاغذ یک لکه بزرگ و خاکستری و مات که نور از آن رد می شود را ایجاد می‌کنند.

کلیدهایی برای بررسی دوده:
  • اندازه لکه مرکزی
  •  رنگ لکه مرکزی
  • اندازه بخش نفوذ
  •  رنگ بخش نفوذ (سیاه یا خاکستری)
  • هاله ای از بخش نفوذ داریم؟ (شرایط تزریق سوخت نادرست)
  •  تراکم بخش نفوذ – تیره و کدر است یا نور رد می شود؟
آب خنک کاری – ضدیخ

شناسایی آلودگی ضدیخ به کمک آزمایش قطره روغن روی کاغذ خشک کن می‌تواند کار سختی باشد زیرا ضدیخ (گلیکول) روی افزودنی‌های روغن اثر می‌کند. آلودگی ضدیخ اسیدهایی را در کارتر ایجاد می‌کند و حتی با وجود مقادیر کم دوده به خاصیت پراکنده کنندگی روغن آسیب می‌زند. ضدیخ حتی می تواند (Oil Ball) ایجاد کند (ذرات کروی مانند و سختی که میل لنگ را خط می اندازند). چنانچه مدتی در گرما با روغن باقی بماند آنگاه که یک چکه روغن را روی کاغذ خشک کن می‌ریزیم، ذرات دوده در اثر نابودی افزودنی‌ها کلوخه شده و اندازه بزرگی پیدا می کنند و جابجا نمی‌شوند. اگر یک لکه تیره مایل به قهوه‌ای در مرکز داشته باشیم، یعنی افزودنی‌ها از بین رفته‌اند و احتمال آلودگی ضدیخ هست. اگر یک لکه سیاه و لجن و قیر مانند در مرکز داشته باشیم، با لبه‌های نت و مشخص، باید جداً نگران شویم. وقتی ضدیخ در روغن داریم، بیشتر وقتها یک حلقه دوده اطراف یک مرکز زرد و قهوه ای داریم.


کلیدهایی برای بررسی آلودگی ضدیخ
  •  رنگ و اندازه لکه میانی
  •  ساخت و جنس لکه میانی (چسبناک، خمیری و قیری)
  •  اندازه لکه روغن
  •  رنگ لکه در جاهای مختلف (سیاه، نارنجی و زرد)
  •  وجود هاله (نشانه آلودگی ضدیخ)
  •  تراکم بخش نفوذ (تیره و کدر است یا نور رد می شود؟)

آلودگی سوخت

پس از گذشت 24 ساعت از آزمایش، برگه آزمایش را در یک اتاق تاریک به کمک نور فرابنفش (UV) بازدید و بررسی می‌کنیم. با نور سفید یا نور خورشید چیز خاصی دیده نمی‌شود، ولی با نور فرابنفش هاله  وحلقه‌های فلورسنت به نشانه آلودگی سوخت را می‌توانیم ببینیم.

سوخت دیزل سبک تر، بهتر از روغن پایه غلیظ و سنگین (و آلودگی‌ها) در لابلای الیاف کاغذ حرکت می کند. یک هاله و بخش شفاف کاملاً واضح دور لکه روغن (لکه میانی و ناحیه نفوذ) پس از حدود 24 ساعت پیدا می‌شود (که اثری از آلودگی‌ها و دوده در آن وجود ندارد). اگر این کاغذ زیر نور UV فرابنفش بازدید شود، آلودگی سوخت بصورت یک حلقه فلورسنت خود را نشان می دهد.

آلودگی سوخت مستقیماً افزودنی‌ها را نابود کرده و پراکنده کنندگی روغن را زودتر از وقت از بین می‌برد و رسوب گذاری و کیپ شدن فیلتر را باعث می‌شود. همچنین اگر این آلودگی ناشی از انژکتورهای خراب (چکه و نشتی کردن از سر انژکتور) باشد، و وضع رینگ ها و آب بندی خوب نباشد، باز هم دوده بیشتر و پراکنده کنندگی کمتری شاهد خواهیم بود.

اندازه لکه روی کاغذ و حلقه فلورسنت مستقیماً به آلودگی سوخت وابسته است. حلقه های داخلی با محیط مشخص نشانه بد کار کردن حداقل یک سیلندر از موتور است.

*****

خوانندگانی که حتی در گذشته با این روش آشنا نبوده اند، خوشان می‌توانند آزمایش انجام داده و با مقایسه آزمون خود با عکس‌های اینترنتی دانش و تجربه خود را بالا ببرند. این آزمایش هیچ هزینه و وسیله و پیش نیازی بجز علاقه لازم ندارد.

ترجمه مقاله دیگری هم اینجا آورده می‌شود که دست اندرکاران نت و مدیران ماشین آلات حتماً از خواندن آن لذت خواهند برد و اندوخته لازم را برخواهند گرفت.

*****

Blotter Spot test helps improve Engine Reliability

Gerardo Trujillo   Noria Latin America

آزمایش قطره و کاغذ خشک کن به اوایل دهه 1950 میلادی برمی‌گردد. یکی از قدیمی‌ترین آزمایشات شناسایی دوده بیش از اندازه در موتورها، ارزیابی قدرت پراکنده سازی و شناسایی ضدیخ و سوخت در روغن کارتر می باشد.

چند روش کارگاهی و حتی روشها و ابزارهای پیچیده‌ای هم برای این روش ساده پیشنهاد می‌شوند. برای ناوگان‌های بزرگ ماشین آلات این روش ساده و قوی می‌تواند دانستنی‌های با ارزشی را در مقام غربالگری بدست بدهد.

در واقع این روش چنان قدرتی دارد که یکی از بزرگترین ناوگان‌های اتوبوس مکزیک به نام  Flecha Amarilla توانست با استفاده همزمان از روش قطره و کاغذ خشک‌کن و آزمایشات روغن خارج  از کارگاه، به کم شدن قابل ملاحظه خرابی‌های اساسی در موتورهای ناوگان اتوبوس خود دست یابد.

Flecha Amarilla بیش از 2500 اتوبوس را راهبری می‌کند. هر کدام روزانه تقریباً 800 کیلومتر را در شرایط حرکت و توقف ناپیوسته طی می‌کنند. در شرایط استاندارد، روغن هر 40000 کیلومتر عوض می‌شود، یعنی 1500 تعویض روغن در ماه برای کل ناوگان.

روش کار شامل نمونه‌گیری از هر موتور در زمان عوض کردن روغن موتور و فرستادن آن برای آزمایشات روغن کامل می‌باشد.

آزمایشات روغن در یک آزمایشگاه مستقل که در هیوستون تگزاس قرار دارد انجام می‌گرفت و نتیجه آزمایش‌ها بوسیله اینترنت برای هر مرکز نگهداری و گاراژ فرستاده می‌شد تا کارکنان نتایج را بررسی و تحلیل کنند.

متوسط زمان فرستادن نمونه تا رسیدن جواب حدود 16 روز بود. بیشتر این زمان صرف جمع‌آوری نمونه‌ها از مراکز مختلف و فرستادن آنها به آزمایشگاه می‌شد.

آزمایشات روغن برای شرکت استفاده‌هایی مثل آگاهی از آلودگی سوخت یا ضدیخ داشت. همچنین فلچا آمریلا از کمک‌های آزمایشگاه برای شناسایی اشکالات احتراق (دوده) و فرسایش‌های غیرعادی استفاده می‌کرد. با این وجود، مدیر تعمیرات از وضع راضی نبود چراکه باید حدود 20 روز صبر می‌کرد تا بداند کدام موتور مشکل دارد. در تمام این مدت موتور مشغول بکار بود. گاهی موتور با یک مشکل، 16000کیلومتر کارکرد داشت تا آنالیز روغن گزارش و اعلام خطر بنماید. این تاخیر گاهی اوقات به خرابی اساسی موتور می‌انجامید اگرچه یک برنامه آنالیز روغن هم وجود داشت.

برای کمک به بخش نت و شناسایی مشکلات پیش از آنکه به خرابی‌های اساسی برسند، نقشه‌ای برای بهبود روش کار پیشنهاد شد. استفاده از روش آزمایش قطره روغن برای غربالگری نمونه‌ها. به آزمایش همچون راهی برای شناسایی سریع مشکلات در موتورهای دیزلی نگاه می‌شد تا موتورهایی که نیاز به یک تصمیم و اقدام فوری داشتند شناسایی و کار اصلاحی روی آنها انجام شود.

 تحلیل همزمان دوگانه و منحنی یادگیری

سیاست Flecha Amarilla ساده بود. یک نمونه در هر تعویض روغن گرفته می‌شد. از این نمونه روغن ابتدا یک آزمایش قطره انجام می‌شد. هر نمونه ای که مشکل دار بنظر می‌رسید، روی آن آزمایش اضافی کارگاهی انجام می‌شد. یا از موتور بازدید می‌کردند یا آزمایشات کامل‌تری توسط آزمایشگاه بیرونی انجام می‌گرفت.  نمونه‌هایی که با آزمایش قطره روغن مشکلی نشان نمی‌دادند، برای آزمایشات معمول به آزمایشگاه خارج فرستاده می‌شدند.

یک بخش مهم  از راه اندازی یک برنامه موفق، مقایسه نتایج آزمایش قطره با جواب های آزمایشگاه بیرونی بود. هرگاه آزمایشگاه روغن خارج از کارگاه در مورد نمونه‌ای اخطار می‌داد، کارکنان نتیجه تست و آزمایش قطره را با نتایج آزمایشگاه مقایسه و سعی می‌کردند رابطه ای بین داده‌های آزمایشگاه و نتایج آزمایش قطره پیدا کنند. بعد از چند ماه کار کردن و تمرین، کارکنان شرکت شروع به تشخیص و شناسایی مشکلات مختلف مانند دوده، ضدیخ و سوخت از روی نتایج آزمایشگاه و نت قطره نمودند. کم کم کارکنان به حدی در این کار خبره شدند که می‌توانستند در مورد کارهای مهم تعمیراتی را با تکیه بر تحلیل نتایج آزمایش قطره خیلی جلوتر از رسیدن جواب آزمایشگاه تصمیم گیری و اقدام کنند.

 

جواب های غیرعادی با توجه به شدت آنها و با اختصاص یک کد شناسایی در هر زمینه ای دسته بندی می‌شدند. این کار تفسیر و تصمیم‌گیری را آسان می‌کرد. همچنین یک استاندارد مرجع درست شد تا در کارگاه های تعمیراتی گوناگون کارکرد یکسانی بوجود آید.

یک کد آزمایش قطره 3 رقمی درست شد تا بتوان نتیجه را به کمک یک معیار قابل اندازه‌گیری گزارش کرد.

رقم اول درباره دوده است. دومی آلودگی سوخت و سومی آلودگی ضدیخ (ضدیخ، سوخت، دوده).

هر کد و رقمی سه حالت ممکنه دارد که به آنچه روی کاغذ دیده می‌شود و نتایج آزمایشگاه ارتباط دارد.

وقتی نتیجه‌ها گزارش می‌شوند، جایگاه‌ها نشانه آلودگی و اعداد شدت مشکل را نشان میدهند. روغنی که دارای دوده زیاد ولی بدون آلودگی سوخت و ضدیخ است، این گونه گزارش می شود.

( ضدیخ 1- سوخت 1- دوده3)  1-1-3

 

الگوهای رنگ شناسی Chromatogram

 

جدول 1 کدها

بحرانی-3 غیرعادی-2 عادی-1 کد
از 4% به بالا %1.5 تا 4% تا 1.5% دوده
از 5% به بالا 2% تا 4% تا 2% سوخت
مثبت نشانه‌ها دیده می‌شوند منفی ضدیخ

 

افزون بر کدهای آزمایش،  مطابق جدول 2 چهار بخش برای هر لکه روغن روی کاغذ تعریف شدند

 

جدول 2 الگوهای کروماتوگرام

ضدیخ سوخت دوده کد ردیف
هیچ هیچ هیج C 1
هیچ هیچ هیچ A
بزرگ، سایه یا خاکستری، مات بزرگ، سایه یا خاکستری، مات بزرگ، خاکستری، مات D
کوچک غیر فلورسنت کوچک T
متوسط،سیاه و قهوه‌ای،کدر متوسط،سیاه ،کدر متوسط،سیاه ،کدر C 2
شاید حلقه خارجی داشته باشد حلقه مشخص هیچ A
هیچ متوسط،خاکستری تا سیاه،کدر کوچک،سیاه یا خاکستری، کدر D
متوسط یک حلقه کوچک فلورسنت متوسط T
کوچک، سیاه، چسبناک، خمیری بزرگ، سیاه، کدر سیاه، کوچک، کدر C 3
حلقه خوب با لبه های نت یک حلقه خوب هیچ A
هیچ هیچ هیچ D
بزرگ حلقه فلورسنت بزرگ بزرگ T

C –  بخش مرکزی – جایی که روغن اولیه ریخته شده است.

A –  بخش هاله ای – حلقه و هاله‌ای که دور بخش مرکزی می‌آید.

D –  بخش نفوذ – جایی که ذرات کوچک و متوسط همراه روغن بداخل کاغذ کشیده شده‌اند.

T–  بخش شفاف – انتهای لکه – جایی که روغن خالص ( و شاید سوخت) پس از رها کردن آلودگیها خود را به  آنجا رسانیده اند.

بیشترین مشکلات شناخته شده آلودگی سوخت دیزل و دوده بیش از اندازه هستند. شناسایی ضدیخ از همه مشکل تر است. اگر افزودنیهای پراکنده کننده روغن بشدت نابود شده باشند، و اگر نمونه ای مشکوک به آلودگی ضدیخ باشد، بازدید از فیلتر روغن برای مطمئن شدن از نشتی ضدیخ انجام می‌گیرد. اگر کاغذ فیلتر روغن چروک خورده یا ماده ای ژل و لجن مانند و چسبناک اشباع شده باشد، پیش از یک خرابی اساسی دستور کارهای تعمیراتی داده می‌شود.

اگرچه آزمایش قطره روغن جایگزینی برای یک برنامه آنالیز روغن با کیفیت و آزمایشگاهی نیست اما فلچا آمریلا دریافته است که با آمیختن آزمایش قطره در داخل کارگاه و آزمایشات روغن در بیرون از کارگاه، دید عمیق و درونی از وضع عمومی موتورها و مشکلاتی از قبیل دوده بیش از حد، از بین رفتن افزودنی‌ها، آلودگی سوخت و نشتی ضدیخ بدست بیاورد. از زمانیکه آزمایشات قطره روغن مانند یک کار روزمره انجام میگیرد، خرابی اساسی برای هیچ موتوری پیش نیامده است. مشکلات در مراحل اولیه شناسایی و کنترل می‌شوند.

keyboard_arrow_up